Zoeken in deze blog

24 oktober 2011

Blafsessie

Op de laatste dag voor onze vakantie hadden we een blafsessie in Herpen voor alle hulphondjes in wording die met enige regelmaat uitbundig blaffen wanneer dat eigenlijk niet gewenst is. Je kunt daarbij denken aan angsthazen die hun angst proberen weg te blaffen (daar hoort Ginny helaas bij), hondjes die nogal waaks zijn, pups die hun baasje naar zich toe proberen te blaffen, blaffen om voer, om iets af te dwingen en ga zo maar door. Functioneel blaffen, bv om aan te geven dat er sprake is van hoge nood, is natuurlijk prima en heel erg gewenst.

Deze 2 blaffers waren van de partij
De bedoeling was de interactie tussen gastgezin en pup te bekijken. Onze reactie op bepaalde situaties kan namelijk een trigger zijn voor de pup om te gaan blaffen.

Helaas moest manlief nog even naar de tandarts en dus moest ik alleen met Ginny gaan. Het was druk, niet alleen met hondjes, maar ook met pup instructeurs/instructrices. Het bleek vooral ook een leermoment voor hen te worden en voor de gastgezinnen was er daardoor tijdens de groepssessies een vrijwel een op een begeleiding. Het viel overigens opeens op dat vrijwel alle trainers vrouwen zijn :-). Als ik ooit nog uit mijn mannenwereldje (ICT) wil, dan weet ik wat ik moet gaan doen :-)..

Deze keer geen foto's van de blaf-sessie. Dat lukt niet als je je aandacht bij je hond moet houden.
De gastvrouw van Ginny's vakantie adres was voor de gezelligheid ook mee. Die had ik natuurlijk kunnen vragen om die foto's te maken, maar daar heb ik in alle drukte dus niet aan gedacht.

De sessie was leerzaam, maar vooral ook voor de trainers. Zij willen met de trainingen alle neuzen dezelfde kant op krijgen en nu zijn er nog wel eens verschillen in de aanpak, omdat ieder in een eigen regio werkt.

Grappig was de vraag van 2, mij alleen van gezicht bekende trainers, of Ginny uit het nest van Evita kwam. Ja dus. Er bleek herkenning bij beiden te zijn, die ieder ook een pup uit dit nest onder hun hoede hebben. Niet zozeer vanwege het blaffen, maar vooral vanwege de aandacht die Ginny voor ons heeft. Dat is inderdaad super en zit er van nature in. Omdat ze ook nog makkelijk met voer, in welke vorm dan ook, te paaien is, is het niet zo moeilijk om dat vast te houden. Natuurlijk besef ik dat ze nog moet gaan puberen en dat de geurvlaggen van andere honden veel belangrijker gaat worden zodra de hormoontjes op gaan spelen. Dan gaat het vast een stuk moeilijker worden om haar aandacht vast te houden, maar we hebben er goed vertrouwen in dat ze niet alles vergeet wat ze tot nu toe geleerd heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten